Ετοιμότητα και Ανθεκτικότητα: Η Σημασία της Πιστοποίησης Διαχείρισης Κρίσεων στους ΟΤΑ (Οργανισμούς Τοπικής Αυτοδιοίκησης)

Τα τελευταία χρόνια, οι οργανισμοί τοπικής αυτοδιοίκησης καλούνται να διαχειριστούν ολοένα και πιο σύνθετες προκλήσεις, όπως, φυσικές καταστροφές, υγειονομικές κρίσεις, κλιματική αλλαγή, και οικονομική δυσχέρεια. Προκειμένου οι ιθύνοντες να καταφέρουν να διαχειριστούν τις κρίσεις και προκλήσεις που ανακύπτουν ως απόρροια των παραπάνω, είναι αναγκαίο να εξοπλιστούν με τις κατάλληλες δεξιότητες. Ο Φορέας Πιστοποίησης Φυσικών Προσώπων iCert, αντιλαμβανόμενος την αναγκαιότητα στελέχωσης των ΟΤΑ με εξειδικευμένο προσωπικό, παρέχει δυνατότητα πιστοποίησης στην ειδικότητα «Διαχείριση Κινδύνων και Κρίσεων (φυσικών, βιολογικών και τεχνολογικών) σε Οργανισμούς Τοπικής Αυτοδιοίκησης». Έχοντας διενεργήσει πολυάριθμες διαδικασίες πιστοποίησης, που συνοδεύονται πάντοτε από κριτήρια αξιοκρατίας και διαφάνειας, παρέχει στους επιτυχόντες της εξεταστικής διαδικασίας, διαπιστευμένο πιστοποιητικό από το Εθνικό Σύστημα Διαπίστευσης.     

Όμως, ποια τα οφέλη της απόκτησης μιας πιστοποίησης στην Διαχείριση Κρίσεων; Πώς μπορεί ένας οργανισμός να αξιοποιήσει εργαζομένους που έχουν τις ικανότητες να ανταπεξέρχονται στους κινδύνους που ανακύπτουν σε ένα περιβάλλον που βάλλεται από αλλεπάλληλες αλλαγές και μεταβολές; Η ύπαρξη πιστοποιημένων στελεχών στη διαχείριση κινδύνων και κρίσεων σε έναν οργανισμό τοπικής αυτοδιοίκησης,  μπορεί να προσφέρει πολυάριθμα πλεονεκτήματα που συμβάλλουν στην ανθεκτικότητα και την αποδοτικότητά του. Ενδεικτικά, μπορούμε να αναφέρουμε :

  • Την Ενίσχυση της Προετοιμασίας και την Πρόληψη, μέσω της ανάπτυξης στρατηγικών που περιλαμβάνουν διαδικασίες και πρακτικές για την πρόληψη και την αντιμετώπιση μιας ενδεχόμενης κρίσης. Η έγκαιρη πρόβλεψη, μπορεί να μετριάσει τον αντίκτυπο καταστροφών και κρίσεων. Τα πιστοποιημένα στελέχη στη διαχείριση κρίσεων, μπορούν να συμβάλλουν στον σχεδιασμό δράσεων που διασφαλίζουν ότι οι πόροι του οργανισμού είναι κατάλληλα κατανεμημένοι, ώστε να αποτραπούν δυσχερείς συνέπειες για τον τελευταίο.
  • Την Αμεσότερη και Ουσιαστικότερη Απόκριση σε Κρίσεις, οι εργαζόμενοι που είναι κατάλληλα καταρτισμένοι, στον τομέα της διαχείρισης κρίσεων, διαθέτουν ικανότητες που τους επιτρέπουν να αποκρίνονται άμεσα στις προκλήσεις,  αποφεύγοντας μια ενδεχόμενη επιδείνωση. Μπορούν να καταστρώνουν και να εφαρμόζουν σχέδια που αφορούν καταστάσεις έκτακτης ανάγκης, ενώ παράλληλα, συντονίζουν πολλαπλές υπηρεσίες που στόχο έχουν την αποτελεσματική απόκριση και αποφυγή μιας ολοσχερούς καταστροφής, το κόστος της οποίας, ξεπερνάει τα όρια του υλικού, λαμβάνοντας προεκτάσεις που αφορούν τη διαφύλαξη της ανθρώπινης ακεραιότητας.
  • Την Επικοινωνία και τη  Συνεργασία, η παροχή αποτελεσματικής επικοινωνίας όπου, πομπός και δέκτης λαμβάνουν το ίδιο νόημα συνιστά μια πολύπλοκη και αρκετές φορές διφορούμενη διαδικασία. Ωστόσο, στον τομέα της διαχείρισης κρίσεων, η ύπαρξη ουσιαστικής επικοινωνίας,  αποτελεί βασικό πυλώνα. Καθώς,  εξασφαλίζει ότι ο διάλογος μεταξύ των εμπλεκόμενων μερών (πολιτών και τοπικών αρχών) χαρακτηρίζεται από σαφήνεια και διαφάνεια. Γεγονός, που επιτρέπει και την ταχύτερη λήψη αποφάσεων.
  • Την Οικονομική Διαχείριση και Ελαχιστοποίηση Απωλειών, τα οικονομικά οφέλη που μπορούν να προκύψουν από την ορθή διαχείριση μιας κρίσης, ασφαλώς δεν είναι αμελητέα. Η αποφυγή υλικών καταστροφών μπορεί να αποτρέψει τις δαπανηρές ενέργειες που απαιτεί η αποκατάσταση της ζημιάς.

Όμως, η διαχείριση κρίσεων και κινδύνων δεν περιορίζεται μόνο στην άμεση αντιμετώπιση καταστάσεων. Τα πιστοποιημένα στελέχη, μπορούν να συμβάλουν στη διαμόρφωση ενός μακροπρόθεσμου στρατηγικού πλάνου που προάγει την ανθεκτικότητα. Αυτό σημαίνει, ότι ο οργανισμός όχι μόνο προετοιμάζεται για πιθανά προβλήματα αλλά και αναπτύσσει μια κουλτούρα συνεχούς βελτίωσης και προσαρμογής στις νέες συνθήκες. Η συνεχής εκπαίδευση, η ενημέρωση για νέες μεθόδους και τεχνολογίες, και η προσαρμογή στις σύγχρονες απαιτήσεις καθιστούν τον οργανισμό πιο ευέλικτο και ανθεκτικό.

Λαμβάνοντας υπόψη όσα αναφέρθηκαν παραπάνω, μπορούμε να συμπεράνουμε, ότι η στελέχωση των Οργανισμών Τοπικής Αυτοδιοίκησης με ένα πιστοποιημένο προσωπικό στον τομέα της διαχείρισης κινδύνων και κρίσεων αποτελεί έναν από τους βασικούς πυλώνες για την ορθή και αποτελεσματική λειτουργία τους. Σε ένα περιβάλλον που χαρακτηρίζεται από συνεχή αβεβαιότητα και απρόβλεπτες προκλήσεις, οι γνώσεις και οι δεξιότητες αυτών των επαγγελματιών είναι ανεκτίμητες για τη διασφάλιση της ομαλής λειτουργίας και της προστασίας της κοινότητας.

 

Σμυρνιωτάκη Μαρία – Υπεύθυνη Διαχείρισης Ποιότητας

 

Scroll to Top